Bokrecension: Transformationen, av Magic Frigren

Transformationen, av Magic Frigren. Utläst 16/1–2022.

Omslag: Mitt första intryck var att det annorlunda. Lite tråkiga färger, men ändå coolt. Efter att ha läst boken tycker jag att omslaget passar perfekt för innehållet. Det skulle faktiskt inte passa in med klarare och/eller färggrannare färger. Och innan jag började läsa tyckte jag också att omslaget gav känslan som från en dagbok eller som en häxas trollbok. Med facit i hand passar liknelsen verkligen bra in.

Handling: En bok som sätter en i funderingar och lärdom. Funderingar om tro, andlighet och lärdom om formler och kemi – alkemi, en typ av magi.

Vi får följa Melly, en ung kvinna som sagt ifrån sig sin roll som nunna. Hon är förvirrad i sin tro och i sina tankar och behöver hitta sig själv igen. För att göra det reser hon i väg, men hon har svårt att anpassa sig till livet utanför klostret, samtidigt sker mystiska saker omkring henne. Det sätter henne på tvären i tveksamma, påfrestande och stressande funderingar. I en stund när det är som svårast finner Melly en dagbok, vars ägare skrivit anteckningar som gör att Melly sitter med dagboken i timmar och därefter inte kan släppa det hon nyss har läst.

Här börjar mysteriet på riktigt. Människorna kring Melly blir delaktiga och en jakt på gåtor, formler och ingredienser tar sin börjar. Fler karaktärer kommer in och relationer, nya som gamla, rör om i grytan. Det är roliga och hetsiga dialoger varvat med djupa tankebanor.

Det är mystik och spänning på olika plan, och där man själv försöker lösa gåtorna med dem, och slutet – ja, det blev inte alls som jag hade tänkt mig.

*

Som läsare var det som att vara en del av en grupp forskare när de pratade om formler och frågor som behövde besvaras. Även i mellanakterna kände man sig som en i gänget.

Magic Frigren låter oss träffa karaktärer som är lätta att identifiera sig med. Jag kände mig som en blandning av Melly, Tibra och Damira.

Magic Frigren har också format berättelsen så att det man tror ska hända inte händer, i alla fall utifrån mina tankebanor. Och det gillar jag. Jag gillar även de frågeställningar jag har och vetskapen om att det kommer fler delar där de förhoppningsvis besvaras.

Första delen är skriven med ett naturligt avslut som i en fristående del och lyckades samtidigt behålla känslan av att det inte var klart. Det ska bli spännande att se hur Mellys mystiska äventyr fortsätter och hur hennes tankar och inre resa går.

Språket: Höll i helhet en bra nivå, lättläst och följsamt. Några små detaljer och upprepande ord som kunde störa mig i början men jag tycker språket blev bättre desto längre in i boken man kom. Jag hade önskat lite med gestaltning, och faktiskt mer detaljer gällande just alkemin. Men det sistnämnda beror nog på att jag är en fakta- och detalj-nörd och själv jobbar med att minska just på den biten i mitt skrivande.

Övrigt: Jag började på lära känna Melly och blev allt mer nyfiken på henne, när hon hittade dagboken och man som läsare fick läsa samma som hon; om kvinnan Tibra vars dagbok det var, så tappade jag bort Melly. Jag hade precis börjat lära känna henne och en ny karaktär tog över under för lång tid. Melly kom aldrig tillbaka som det kändes. Jag hade önskat ett tidigare avbrott för att sedan återgå till dagboken. Men när Melly väl var tillbaka blev allt snabbt förlåtet.

Det hade gärna fått hända lite fler saker, mer action eller att man gick djupare på de saker som faktiskt hände. Det här är en lugn bok med mycket tankegångar och reflektioner som kanske tar över lite, ihop med att man följer karaktärernas jakt på formler och gåtor som ska lösas. Missförstå mig inte, boken är intressant och har sin spänning och man dras in i det de gör. Men för mig hade det gärna fått hända mer, det kändes lite tafatt emellanåt. Men det betyder kanske också att jag fastnat för Melly och människorna omkring henne, att de gjort mig nyfiken och suktar efter mer. Jag hade tillexempel gärna gått ännu mer in på djupet med Melly med det hon bearbetar och varför vissa saker sker. Nu är ju det här del ett av tre, kanske kommer vi dit senare. Igen, så betyder ju detta att Magic Frigren lyckats fånga mitt intresse för karaktärerna. Samtidigt gillar jag att man fick lära känna bikaraktärerna allt mer och där egenskaper och en relation förvånade mig och fick mig att le.

En av Magic Frigrens röda trådar i Transformationen är ju alkemi, en typ av kemisk magi (om jag förstått det rätt). Infallsvinkeln vi får i boken var främmande för mig men intressant och ändå bekant. Benämningen alkemist har jag kommer över i andra böcker, då inom fantasy genrer. Främst i Vampire Academy, och särskilt i dess spin off serie: Bloodlines. Där får man följa en kvinnlig alkemist vars uppdrag bland annat är att städa upp efter vampyrerna. Att dölja vampyrernas existens från människorna.

Uppfattningen av alkemi från den serien tog jag med mig in i Transformationen och det kändes som om jag nu fick grunden till alkemin. Båda vinklarna är intressanta och faller mig i smaken. Även om de är olika varandra så hör dem ihop och det fascinerar mig. Dessutom märks det att Magic Frigren är väldigt kunnig inom sina områden. Det märks på sättet hon skriver om det, i styckena och dialogerna karaktärerna emellan. Jag är otroligt imponerad av det och den kunskap hon besitter.

***

Tycke om boken i helhet: Jag gillar den och ser fram emot att läsa fortsättningen. Jag tror även att det här är en sådan bok som blir bättre för varje gång man läser den.

Månrosor: 6 av 10