Bokrecension: på hela serien, Och mörkret föll, av Madelene Lundvall

Del 1–6: ur serien OCH MÖRKRET FÖLL av MADELENE LUNDVALL Påbörjad 17/1–22. Utläst 22/9–22.

Omslagen: Helt okej och lockande, men inte riktigt i min smak till fullo, förutom det första – det gillade jag verkligen, bortsett texten.

Handling: en ung tjej vid namn Melinda som är till hälften druid, bara det att hon inte vet om det själv, och får reda på det när hon blir kidnappad och förd genom en portal till druidernas värld. Där får hon veta att hon inte bara är druid, utan även ett orakel och ska vara druidernas räddning. Kärlek, ondska och olika väsen får vi möta ihop med Melinda och de svåra val och prövningar hon behöver göra. Och det är inte bara druidernas värld som står på spel, utan även jorden.

Språket: lite svajigt i början och delar jag fastnar på, men det blir stegvis bättre och från och med del fyra är det perfekt och väldigt lätt att följa och visualisera vad som händer. Rättare sagt börjar det redan från del tre med klara förbättringar.

Övrigt: Som jag nämnt i tidigare recensioner slutar Melindas resa vid del fyra medan det återstår två delar av serien. Den sista delen kan nog ändå passa in som en bra avslutande del, även om den är fristående. Del fem däremot tycker jag inte hör hemma i linjen/numreringen – men bör läsas eftersom den är bra och intressant. För min del hade det känts bättre om det var slut vid del fyra och tydligare med att Dömd och Vackra lögner var fristående delar och inte i linje/numrerade. Jag hade också önskat mer avrundning kring Melindas avslut. Det slutade lite för snabbt, jag hade gärna läst några kapitel till där det rundades av. Alternativ en hel bok till där man fick följa henne i Ekdalen, och på jorden i sin uppgift att läka den. Lite av detta fick jag ändå ut i del sex/Vackra lögner.

Några saker saknar jag avslut på och vissa partier var lite oklara (nämns i böckernas enskilda recensioner). Men serien i sig är bra (del 1–4). Den är rolig, spännande och målande skriven. Håller bra tempo ihop med att man hinner följa och känna av Melindas utveckling och funderingar. Den sista delen av de fyra, gillade jag mest. Men del sex, den sista delen av hela serien, gillade jag mest av de alla, och var ändå med facit i hand ett väldigt fin avslutande del på serien.

Tycke om serien i helhet: Jag gillar den! Och kan varmt rekommendera serien till äventyrslystna fantasy älskare i alla åldrar. :

Månrosor: 8 av 10

14 Nov 2022